group-telegram.com/ahgeel/2464
Last Update:
#رقــيـــة 💕
#قصص1وروايات1وحكايات
الحلقة السادسة والثلاثين
بعد يومين
لم تكل فيهم رقية او تمل عن صلاة الاستخارة وفي كل مرة لم تكن تشعر بالراحة الكاملة لا تعلم ا سبب ذلك تجاربها السابقة ام ان بالمستقبل مجهول لا تعلمه
وبينما كان والدا رقية يرتشفان الشاي بالصالون اذ رن هاتف ابو عمر برقم اسر
ابو عمر: ده اسر
ام عمر بلهفة: رد بسرعة قوله انها موافقة
ابو عمر بدهشة: ازاي وهي مش موافقة
ام عمر بحنق: قولتلك قوله موافقة
ابو عمر: طب متزعليش يا ست الكل الي انتى شايفاه
ربنا يستر
رد ابو عمر على اسر بالموافقة مما ادهشه فكلامها بالرؤية كان امرا اخر حتى انه تجهز ليطلب رؤية ثانية حمد الله في سره وطلب ان يقابله للاتفاق على بعض الامور
=======
زف اسر الخبر لااسرته حيث تعالت الزغاريد والفرحة فمنذ ان توفى رب الاسرة في حادث اليم لم تدخل الفرحة هذا البيت
===========
في مكان هادئ باحد المقاهي جلس اسر قبالة حماه
اسر: بص يا عمي انا عايز ادخل في الموضوع على طول
ابو عمر: اتفضل ياابني
اسر: احمـ آآآآآ احمـ بصراحة يعني نفسي نعمل الخطوبة الاسبوع الجاي
ابو عمر بدهشة: بسرعة كده
اسر باحراج: احنا النهار ده الخميس وفاضل اسبوع كامل وبصراحة من زمان مادخلتش الفرحة بيتنا ونفسي افرح امي واختي وكمان بماانه حصل بيننا قبول الحمد لله ليه التاخير
ترقرقت الدموع في عينا ابو عمر فقد اشفق على حال هذه العائلة
ابو عمر: انا موافق جدا كفاية ان ده هيدخل الفرحة على قلبك وقلب عيلتك
اسر بامتنان: انا مش عارف اشكرك ازاي يا عمي
ابو عمر: بانك تحافظ على بنتي
اسر: اطمن هحطها في عينيا
ابو عمر: هكلم مع العيلة واقولك الموافقة النهائية على موعد الخطوبة ان شاءالله
اسر بلهفة: ان شاءالله مستني تليفونك ياريت متتاخرش
ثم تنحنح باحراج واكمل: اقصد يعني عشان نلحق التجهيزات وكده
ابو عمر: ربنا يباركلكوا ياابني
===============
يوم الجمعة
تعالت الزغاريد بشقة ابو عمر فيوم الخميس القادم هو خطبة ابنتهم ان شاءالله
اما رقية فكعادتها رضيت بالامر الواقع فبالنهاية اسر رجل ملتزم ولو يحمل بعض الصفات السيئة فهي ماضيها كله سيئ
رغم ما مرت به ورغم توبتها الا ان شخصيتها لا تزال ضعيفة ولم تسطتع سد كل الابواب في وجه الشيطان فكان يجد مدخلا ليضعف ايمانها ويقلل ثقتها ويقينها بالله
~~~~~~~~
بداية من يوم السبت اخذت رقية صحبة اختها سمر باللف بالشوارع فهذه معاناة كل عروس لا يحل موعد خطبتها او زفافها الا وقد تورمت قدماها وخارت قواها
رقية بارهاق جلي: هما بيعاقبونا ولا ايه
سمر بعدم فهم: مين!!
رقية بغيظ: الي عمل العادات الزفت دي بيخلوا العروسة تندم لمجرد انها فكرت تجوز
سمر:ههههههههههههه وربنا انتى عسل
رقية: يلا قومي خلينا نخلص بقا
سمر:ماهو لو لا دماغك الناشفة كنا خلصنا من زمان مفيش فستان عجبك
رقية:ماهو المشكلة ان كلهم نص فستان شكل القماش مقطوع من السوق
سمر: مش انتى صممتي الخطوبة تكون منفضله يعني مش هيشوفك الا ستات فعادي بقا خلي اهل جوزك يشوفوا جمالك
رقية: يعني عشان ستات بس اشيل حيائي؟
وبعدين جوزي بس الي من حقه يشوف جمالي وقفلي بقا عالسيرة وقومي خلينا نخلص
~~~~~~~
يوم الثلاثاء
اخيرا وبعد بحث مضني وجدت رقية ضالتها فستان روز وشيك اوي ورقيق بين معالم جسدها وابرز مفاتنها وجابت معاه طرحة رقيقة ورفضت رفض قاطع الميك اب
سمر بتبرم:هو في عروسة مبتحطش ميك اب؟
رقية ببرود: انا
سمر:براحتك انتى اصلا دماغك ناشفة وواحدة معقدة
~~~~~
يوم الخميس يوم فاصل بحياة رقية فهو يوم خطبتها
كانت الفرحة تعم بيت ابو اسر اختلطت فيها دموع فرحتهم بدموع شوقهم لحبيب غادرهم ولم يستطع رؤية فرحة ابنه
بينما الحال ببيت ابو عمر فكانت الفرحة عارمة فاخيرا رقية ادخلت الفرحة الى قلوبهم او هكذا ظنوا!!
تجهزت شقة ابو عمر لحفل الخطوبة والتي ستضم النساء بينما جهزت الشقة المقابلة للعم فكري لاستقبال الرجال
=========
حضر اهل العريس فتعالت الزغاريد
خرجت رقية على المعازيم فانبهر الكل برقتها ورغم بساطتها كان جمالها اخاذا تعالت الهمهمات بين سعيد وحقود
جلست رقية بالمكان المخصص لها
بينما جلس اسر بجانب حماه وهو في قمة التوتر
وبينما الكل سعيد بهذا الحفل الراقي لو لا تبرم بعض السيدات من نوعية الاناشيد فقد اصرت رقية ان تكون خطبتها بما يرضي الله ورفضت الاغاني واصرت على اناشيد الافراح
دخل الى مكان الرجال اخر شحص يتوقع وجوده في هذا المكان وبمثل هذا التوقيت وفي هذه المناسبة بالذات!!!!!
يتبع......
BY عالم القصص والروايات 📚
Warning: Undefined variable $i in /var/www/group-telegram/post.php on line 260
Share with your friend now:
group-telegram.com/ahgeel/2464