Telegram Group & Telegram Channel
#رقـــيــــة
#قصص1وروايات1وحكايات

الحلقة السابعة والثلاثين

وبينما الكل سعيد بهذا الحفل الراقي لو لا تبرم بعض السيدات من نوعية الاناشيد فقد اصرت رقية ان تكون خطبتها بما يرضي الله ورفضت الاغاني واصرت على اناشيد الافراح

دخل الى مكان الرجال عمر بصحبة المأذون !!!

فـــلـاش بـــــاک

اراد اسر التعرف على اخوة زوجته المستقبلية وبلباقته وروحه المرحة
استطاع كسب حبهم وثقتهم واتفق مع عمر لتجهيز مفاجأة لرقية وافق عمر على مضض وبعد الحاح اسر فهو يعرف ان اخته مجنونة وردة فعلها غير متوقعة!!

استغرب الحضور من وجود المأذون فعلى حد علمهم هذا حفل خطوبة وليس عقد قران وسرعان ما تلاشت دهشتهم حين علموا انها مفاجأة العريس لعروسته وتمنوا لهم السعادة

بلغ الخبر الى السيدات حيث استقبل بعضهم الخبر بالفرح والبعض الاخر تسلل الحسد الى قلوبهم

بينما استقبلت رقية الخبر بصدمة وضيق شديدين فهاهو يضعها امام الامر الواقع

بينما الكل على هذه الحالة اذ دخل المأذون
المأذون: عايز امضاء العروسه لو سمحتوا
ام عمر لرقية بوشوشة: متفضحيناش ا بت الناس كلها عينها عليكى

وقعت رقية على عقد زواجها بحرقة في قلبها ودمعة في عينها
استمر الحفل كما بدا غير ان رقية غابت ابتسامتها وملأ قلبها الغم والخوف من هذا الزوج الذي اقتحم حياتها عنوة

انتهى الحفل وغادر المدعوون الحفلة ولم يتبق سوى العائلتين دخل اسر على عروسته التي ارتبكت عندما راتة وشعرت انها لا ترتدي شيئا فليس من الهين بالنسبة لها ان يراها رجل بثيابها تلك وبهذا الفستان فقد ندمت لحظتها لارتدائه وتمنت لو اختارته فضفاضا اكثر او لو حضرت حفل خطوبتها بالاسدال حتى !!
اسر وهو يمد يده لمصافحتها
اسر:الف مبروك
بعد تردد دام للحظات سلمت رقية على زوجها وسحبت يدها بسرعة وهي في قمة التوتر
اسر: ماشاءالله .. ربنا يخليكى ليا
عجبتك المفاجأة؟
شعرت رقية بالغيظ كانت تود ان تقول ان مفاجأته زفت وسيئة للغاية كانت تريد ان تصب جام غضبها عليه لكنها اضعف من ذلك خانتها دموعها فاخذت تجري نحو غرفتها وهي تبكي مما صدم اسر وجعله مذبهلا من تصرفها وشعر انه تسرع عندما فاجأها بعقد القران فقد لمس رقة وحساسية وراء قناع القوة التي ترتديه

=========
طرقات على باب غرفة رقية

انه زوجها .. لم ترد فدخل بهدوء

اسر بحنية: رقية

عندما سمعت رقية صوته استعادت رباطة جاشها وارتدت قناع القسوة بسرعة

رقية: انت ازاي تسمح لنفسك تدخل اوضتي
اسر: خبطت ومردتيش قلقت
رقية: حضرتك متعود يعني تدخل اوضة حد من غير اذن
اسر بحنق: انتى مش حد .. انتى مراتي

اخذت رقية تركل الارض بقدميها وتصرخ
رقية: متقولش زفت
اسر وقد فقد السيطرة على اعصابه فهو بطبعه عصبي ومتهور
#قصص1وروايات1وحكايات

اسر: زفت على دماغك اتلمي واسكتي بقا خليني اعرف اكلم

صدمت رقية من تحول طريقته في الحديث معها كيف له ان يحادث عروسه بهذه الطريقة الفضة فظلت تحدق به في صمت
اسر بابتسامة رضا: متجوش غير بالعين الحمراء
رقية بغيظ: هاه و لا حمراء ولا زرقاء

اغتاظ اسر ونظر لها نظرة اخافتها
وفجأة دخل عليهم عمر
عمر: احمـ اسف اني بقاطع خلوتكم الرومانسية (وابتسم ثلاثتهم باستهزاء)
ممكن اكلم مع رقية لوحدنا بعد اذنك يا اسر
اسر بنفاذ صبر: اتفضل

دلف اسر خارج الغرفة وجلس عمر الى جانب اخته التي استانفت البكاء
عمر يربت على كتف اخته التي ارتمت في حضنه
رقية بصوت متقطع من اثر البكاء: ليه يا عمر ليه بيحصل معايا كده ليه ماما مش بتتعلم ليه كده لييه
عمر باسى: خلاص اهدي عشان خاطري والله اسر شاب كويس بصي والله كنت واخذ عهد اني احميكى واكون سندك ومش اخلي حد يفرض عليكى حاجة بس اسر شاب ملتزم وصاحب مسؤولية حملها صغير من وفاة والده وطيب ومرح ومش يتعيب ومش اتمنالك احسن منه و...
قاطعته رقية قائلة بوجع: بس مش كده مش بالطريقة دي ماشي هو ملتزم وكويس وفيه الصفات الي بتمناها بس واخد في نفسه مقلب دنا حاسة انه ملكني وغصب عني كمان
عمر: والله هو كان عايز يفاجئك
رقية بسخرية: هه
عمر بتنهيدة: والله هو طيب وبيحبك ومامتك ومش جديدة عليكى هي كده ومش هتتغير وبعدين يا ستي انتى ملكة المقالب رديوهاله بمقلب هااا قولتي ايه

عند ذكر عمر لكلمة مقالب لمعت في ذهن رقية فكرة مقلب تلقن بها اسر درسا وعزمت على تنفيذها حالا

رقية بحماس: احمـ عموري حبيبي معاك حق اطلع قول لاسر انك عرفت تقنعني
وهو آآآآ مش المفروض يوم كتب الكتاب يطلعني يفسحني ونتعشى برا والحركات دي
عمر بعدم فهم: ايوا ده حقكوا
رقية بمكر: خلاص اطلع قوله يستناني تحت جنب عربيته عشان اكسف انزل معاه وشويه وهجيله ان شاءالله
عمر بتوجس: هتعملي ايه
رقية بمكر: متخافش كل خير ان شاءالله

دلف عمر خارج الغرفة وسرد لاسر باختصار ما حدث وسعد كثيرا بتغير راي رقية ونزل ينتظرها وهو في قمة السعادة لكن...
تسير الرياح بما لا تشتهي السفن
فبعد نصف ساعة من الانتظار دلف من باب البناية شخص غير متوقع ليبدا في تنفيذ مقلب رقية التي كانت تراقب سير خطتها وت



group-telegram.com/ahgeel/2469
Create:
Last Update:

#رقـــيــــة
#قصص1وروايات1وحكايات

الحلقة السابعة والثلاثين

وبينما الكل سعيد بهذا الحفل الراقي لو لا تبرم بعض السيدات من نوعية الاناشيد فقد اصرت رقية ان تكون خطبتها بما يرضي الله ورفضت الاغاني واصرت على اناشيد الافراح

دخل الى مكان الرجال عمر بصحبة المأذون !!!

فـــلـاش بـــــاک

اراد اسر التعرف على اخوة زوجته المستقبلية وبلباقته وروحه المرحة
استطاع كسب حبهم وثقتهم واتفق مع عمر لتجهيز مفاجأة لرقية وافق عمر على مضض وبعد الحاح اسر فهو يعرف ان اخته مجنونة وردة فعلها غير متوقعة!!

استغرب الحضور من وجود المأذون فعلى حد علمهم هذا حفل خطوبة وليس عقد قران وسرعان ما تلاشت دهشتهم حين علموا انها مفاجأة العريس لعروسته وتمنوا لهم السعادة

بلغ الخبر الى السيدات حيث استقبل بعضهم الخبر بالفرح والبعض الاخر تسلل الحسد الى قلوبهم

بينما استقبلت رقية الخبر بصدمة وضيق شديدين فهاهو يضعها امام الامر الواقع

بينما الكل على هذه الحالة اذ دخل المأذون
المأذون: عايز امضاء العروسه لو سمحتوا
ام عمر لرقية بوشوشة: متفضحيناش ا بت الناس كلها عينها عليكى

وقعت رقية على عقد زواجها بحرقة في قلبها ودمعة في عينها
استمر الحفل كما بدا غير ان رقية غابت ابتسامتها وملأ قلبها الغم والخوف من هذا الزوج الذي اقتحم حياتها عنوة

انتهى الحفل وغادر المدعوون الحفلة ولم يتبق سوى العائلتين دخل اسر على عروسته التي ارتبكت عندما راتة وشعرت انها لا ترتدي شيئا فليس من الهين بالنسبة لها ان يراها رجل بثيابها تلك وبهذا الفستان فقد ندمت لحظتها لارتدائه وتمنت لو اختارته فضفاضا اكثر او لو حضرت حفل خطوبتها بالاسدال حتى !!
اسر وهو يمد يده لمصافحتها
اسر:الف مبروك
بعد تردد دام للحظات سلمت رقية على زوجها وسحبت يدها بسرعة وهي في قمة التوتر
اسر: ماشاءالله .. ربنا يخليكى ليا
عجبتك المفاجأة؟
شعرت رقية بالغيظ كانت تود ان تقول ان مفاجأته زفت وسيئة للغاية كانت تريد ان تصب جام غضبها عليه لكنها اضعف من ذلك خانتها دموعها فاخذت تجري نحو غرفتها وهي تبكي مما صدم اسر وجعله مذبهلا من تصرفها وشعر انه تسرع عندما فاجأها بعقد القران فقد لمس رقة وحساسية وراء قناع القوة التي ترتديه

=========
طرقات على باب غرفة رقية

انه زوجها .. لم ترد فدخل بهدوء

اسر بحنية: رقية

عندما سمعت رقية صوته استعادت رباطة جاشها وارتدت قناع القسوة بسرعة

رقية: انت ازاي تسمح لنفسك تدخل اوضتي
اسر: خبطت ومردتيش قلقت
رقية: حضرتك متعود يعني تدخل اوضة حد من غير اذن
اسر بحنق: انتى مش حد .. انتى مراتي

اخذت رقية تركل الارض بقدميها وتصرخ
رقية: متقولش زفت
اسر وقد فقد السيطرة على اعصابه فهو بطبعه عصبي ومتهور
#قصص1وروايات1وحكايات

اسر: زفت على دماغك اتلمي واسكتي بقا خليني اعرف اكلم

صدمت رقية من تحول طريقته في الحديث معها كيف له ان يحادث عروسه بهذه الطريقة الفضة فظلت تحدق به في صمت
اسر بابتسامة رضا: متجوش غير بالعين الحمراء
رقية بغيظ: هاه و لا حمراء ولا زرقاء

اغتاظ اسر ونظر لها نظرة اخافتها
وفجأة دخل عليهم عمر
عمر: احمـ اسف اني بقاطع خلوتكم الرومانسية (وابتسم ثلاثتهم باستهزاء)
ممكن اكلم مع رقية لوحدنا بعد اذنك يا اسر
اسر بنفاذ صبر: اتفضل

دلف اسر خارج الغرفة وجلس عمر الى جانب اخته التي استانفت البكاء
عمر يربت على كتف اخته التي ارتمت في حضنه
رقية بصوت متقطع من اثر البكاء: ليه يا عمر ليه بيحصل معايا كده ليه ماما مش بتتعلم ليه كده لييه
عمر باسى: خلاص اهدي عشان خاطري والله اسر شاب كويس بصي والله كنت واخذ عهد اني احميكى واكون سندك ومش اخلي حد يفرض عليكى حاجة بس اسر شاب ملتزم وصاحب مسؤولية حملها صغير من وفاة والده وطيب ومرح ومش يتعيب ومش اتمنالك احسن منه و...
قاطعته رقية قائلة بوجع: بس مش كده مش بالطريقة دي ماشي هو ملتزم وكويس وفيه الصفات الي بتمناها بس واخد في نفسه مقلب دنا حاسة انه ملكني وغصب عني كمان
عمر: والله هو كان عايز يفاجئك
رقية بسخرية: هه
عمر بتنهيدة: والله هو طيب وبيحبك ومامتك ومش جديدة عليكى هي كده ومش هتتغير وبعدين يا ستي انتى ملكة المقالب رديوهاله بمقلب هااا قولتي ايه

عند ذكر عمر لكلمة مقالب لمعت في ذهن رقية فكرة مقلب تلقن بها اسر درسا وعزمت على تنفيذها حالا

رقية بحماس: احمـ عموري حبيبي معاك حق اطلع قول لاسر انك عرفت تقنعني
وهو آآآآ مش المفروض يوم كتب الكتاب يطلعني يفسحني ونتعشى برا والحركات دي
عمر بعدم فهم: ايوا ده حقكوا
رقية بمكر: خلاص اطلع قوله يستناني تحت جنب عربيته عشان اكسف انزل معاه وشويه وهجيله ان شاءالله
عمر بتوجس: هتعملي ايه
رقية بمكر: متخافش كل خير ان شاءالله

دلف عمر خارج الغرفة وسرد لاسر باختصار ما حدث وسعد كثيرا بتغير راي رقية ونزل ينتظرها وهو في قمة السعادة لكن...
تسير الرياح بما لا تشتهي السفن
فبعد نصف ساعة من الانتظار دلف من باب البناية شخص غير متوقع ليبدا في تنفيذ مقلب رقية التي كانت تراقب سير خطتها وت

BY عالم القصص والروايات 📚


Warning: Undefined variable $i in /var/www/group-telegram/post.php on line 260

Share with your friend now:
group-telegram.com/ahgeel/2469

View MORE
Open in Telegram


Telegram | DID YOU KNOW?

Date: |

Meanwhile, a completely redesigned attachment menu appears when sending multiple photos or vides. Users can tap "X selected" (X being the number of items) at the top of the panel to preview how the album will look in the chat when it's sent, as well as rearrange or remove selected media. "The result is on this photo: fiery 'greetings' to the invaders," the Security Service of Ukraine wrote alongside a photo showing several military vehicles among plumes of black smoke. To that end, when files are actively downloading, a new icon now appears in the Search bar that users can tap to view and manage downloads, pause and resume all downloads or just individual items, and select one to increase its priority or view it in a chat. Anastasia Vlasova/Getty Images He adds: "Telegram has become my primary news source."
from us


Telegram عالم القصص والروايات 📚
FROM American