group-telegram.com/ahgeel/2493
Last Update:
#رقـــــيـــــة 💕
#قصص1وروايات1وحكايات
الحلقة الثالثة والاربعين
عكفت رقية في غرفتها تحفظ وردها من القرآن الكريم الى ان فُتح باب غرفتها بعنف فاهتزت كل شعرة فيها رعبا رفعت بصرها ناحية الباب فهالها هلع وفزع شديدين مما راته
عمر وهو ملطخ بالدماء وينظر لها نظرات قاسية كلها قهر دفين وتحدي وقوة
عمر بصوت قاسي وحاني بنفس الوقت: اطمني يا اختي
انا النهار ده خدتلك بثارك !!!
تسارعت دقات قلب رقية وزاد خوفها وقلقها حاولت النهوض حاولت ان تركض تجاه اخاها وتتشبث به وتساله " لم قتلته؟ هل قتلته؟" لكنها لم تقو على الحركة
لم تستطع رقية استيعاب ما يحدث شعرت ان الغرفة تتحول تنقلب تدور اصبحت الرؤية غير واضحة واغمي عليها
ركض عمر ناحيتها بقلق بالغ
عمر: رقية حبيبتي اصحي عشان خاطري
انا عملت كل ده عشانك عشان افرحك والله عملت ده عشانك اصحي بقا افرحي بقا خدتلك بثارك والله خدته والله :'(
اجتمعت العائلة على صوت الصراخ ففزعوا لما رأوه امامهم
اتصل علاء بالدكتور لكنه طلب منهم نقلها الى المستشفى فهي بوادر غيبوبة اخرى
~~~~~~~
نقلت رقية الى المستشفى وبينما الكل منتظر خروج الطبيب للاطمئنان عليها اذ برجال الشرطة قادمين نحوهم
علاء: ايه ده رجالة لابسين زي الشرطة جايين ناحيتنا
ام عمر: ياااااارب استر شكلهم شرطة
رجل الشرطة: استاذ عمر عرفنا من الجيران انك هنا
ممكن تتفضل معانا
ام عمر بفزع: ليه هو عمل ايه ؟
عمر: متقلقيش يا ماما موضوع صغير هخلصه واجي ان شاءالله
بينما رقية في الداخل كانت فاقدة للوعي وتهذي
رقية بهذيان: انا الي قتلته
عمر بريئ
انا قتلته انا
=========
في قسم الشرطة
رئيس القسم: احنا مش عارفين نشكر حضرتك ازاي يا استاذ عمر لو لاك ماكناش عرفنا نمسك عليه حاجة
عمر: ثار قديم بيننا بقا وكان لازم اخلصه
رئيس القسم: واضح انه مضايقك اوي استلمناه خلصان كويس مامتش فايدك
عمر بانفعال: يستاهل القتل والله بس بردو ميستاهلش اضيع نفسي بسببه
قام رئيس القسم وصافح عمر
رئيس القسم: جايز نحتاجك في عمليات ثانية
عمر: خير ان شاءالله
~~~~~~~
استعادت رقية وعيها وهي تردد
رقية بصراخ: عمر عمر
هاتولي عمر انا عايزه عمر هو ما عملش حاجة ما عملش
انا الي قتلت
وفي تلك اللحظة دلف عمر الذي وصل للتو الى غرفتها وركض نحو اخته واحتضنها
عمر: رقية حبيبتي انا هنا متخافيش متخافيش اهدي عشان خاطري اهدي
رقية بخوف: قولي الحقيقة انت قتلته؟ قولي انهم مش هياخدوك بالله عليك قولي الحقيقة
عمر بصوت حاني: اهدي عشان احكيلك
رقية بضعف: عشان خاطري قولي الحقيقة
عمر: الموضوع وباختصار شديد الي اسمه خالد ده بيشتغل في الممنوعات تعاونت مع الشرطة عشان يقع والحمد لله نجحت وهو دلوقتى في السجن
رقية: والدم الي على هدومك
عمر بغل: اصل قبل ما اسلمه علمته الادب
رقية: يعني مش هياخدوك؟
عمر: اطمني
رقية بارتياح: الحمد لله
اغمضت عينيها ونامت بارتياح
========
خرجت رقية من المستشفى ولكن ليس الى غرفتها بل الى الحياة اصبحت تنزل الى الشوارع تدعو الناس للخير وتدخل الفرحة على قلوبهم قررت ان تعيش للناس في غاية لمرضاة الله جل في علاه لقد عصته كثيرا فحاولت جاهدة ان تكون قوية صبورة وكانت عازمة ان تنجح في الامتحانات وترضى بالابتلاءات فالطريق الذي اختارته مليئ بالاشواك لكن سيوصلها الى ارض الفرح باذن الله
========
======
كانت رقية بغرفتها تراجع محاضرة ما الى ان دخلت اليها والدتها
ام عمر باضطراب: رقية حبيبتي في حد برا عايز يقابلك
رقية: مين؟!!
ام عمر: اسر
فزعت رقية وقامت من مكانها
رقية بغيظ: ايه؟!! وده عايز ايه ان شاءالله
ام عمر: معرفش يا بنتي
رقية بعناد: مش هقابله
ام عمر: ده مصر يا بنتي اطلعي شوفيه عايز ايه
مش انتى كنتى قولتى لو جالي هسامحه
رقية بغيظ: دي كانت لحظة ضعف
عموما هطلع اشوفه واهزقه
ارتدت رقية ثيابها وخرجت الى الصالون
اسر بشوق: السلام عليكم
رقية محاولة ان تتغلب على دقات قلبها المتسارعة كم اشتاقت لرؤيته ولنبرة صوته
رقية بثبات مصطنع: وعليكم السلام
اتفضل اقعد
بعد دقائق صمت
رقية بنفاذ صبر: خير
اسر:وحشتيني
رقية: اتلم حضرتك كده ميصحش
اسر: وميصحش ليه
رقية باضطراب: عشان آآآ عشان عشان انا مش مراتك عشان تسمعني الكلام ده
اسر بجدية: لا مراتي
رقية باستهزاء: تقصد كنت
اسر بثقة: لا
اقصد انك مراتي
رقية بانفعال: انت اجننت يلا
انفعل اسر وقام وامسكها من ذراعها بشدة
اسر وهو يجز على اسنانه: انا مسمحش ان مراتي تقولي يلا
رقية محاولة التفلت منه: سيب ايدي انا مش زفت مراتك انت طلقتني ولا نسيت حضرتك
اسر بتحدي: بس رديتك
رقية: نعم :-O !!!!!!
اسر بابتسامة هادئة: ايوا رديتك
رقية بعدم استيعاب: ازاااااي شهور العدة خلصت
اسر: رديتك قبل ما تخلص
رقية: ليه
اسر: عشان بحبك
رقية: وليه ماقولتليش
اسر: كنت سايبك تهدي
رقية: طب افرض اتخطبت وانا فاكرة نفسي مطلقة
اسر بغضب: ازاي يعني تتخطبي انتى مراتي وبتاعتي
رقية وكانها تستوعب الصدمة وبقو
BY عالم القصص والروايات 📚
Warning: Undefined variable $i in /var/www/group-telegram/post.php on line 260
Share with your friend now:
group-telegram.com/ahgeel/2493