group-telegram.com/ahgeel/2460
Last Update:
#رقــيــة 💕
#قصص1وروايات1وحكايات
الحلقة الرابعة والثلاثين
اسر: انا عايز اخطب البت دي
صفية بصدمة: ايــــــــه؟!!!!
اسر: في ايه يا ماما
صفية: مينفعش ياابني
اسر بضيق: ليه يعني
صفية بتردد: عشان آآآآآ بص ياابني البت دي متنفعكش وخلاص
اسر بضيق شديد: افهم ليه طيب انا عايزها
صفية: بص هي ساكنة في الشارع الي ورانا واعرف عنها حاجات كده
اسر بوجوم:ايه؟
صفية بتنهيدة: بص هي ماكانتش ملتزمة كانت متبرجة واتخطبت وكانت بتنزل مع خطيبها لوحدهم واكيد كان في تليفونات بينهم
انا والله ماليش دعوة بماضيها المهم انها تابت بس انا عارفة قد ايه انت صعب ومش هتقبل غير بواحدة آآآ
قاطعها اسر: بس انا عايزها
صفية: بجد؟؟
اسر: اه والله انا فاكر الرؤيا وحاسس ان هي دي الي انا بدور عليهاا
صفية: صح قولتلي حصلت حاجة غريبة بالرؤيا ايه هي
اسر بشرود: متشغليش بالك يا ماما
المهم دلوقتى عايز اتقدملها
صفية: ولا يهمك بكره ان شاءالله هروح لمامتها وافاتحها في الموضوع
اسر بفرحة: ربنا يخليكى ليا يا ست الكل
========
=====
حاولت رقية ان تتغلب عالياس الذي تملكها وقامت في جوف الليل تصلي وتدعي ربنا بيقين
اللهم صل وسلم على سيدنا محمد
اللهم إني أسالك بأني اشهد أنك أنت الذي لا إله إلا أنت.. الأحد الصمد الذي لم يلد ولم يولد ولم يكن له كفوا أحد.
اقض حاجتي..آنس وحدتي.. فرج كربتي... اجعل لي رفيقاً صالحا كي نسبحك كثيرا ونذكرك كثيرا فأنت بي بصيرا.
يا مجيب المضطر إذا دعاك.. احلل عقدتي.. آمن روعتي.. يا إلهي من لي ألجأ إليه إذا لم ألجأ إلى الركن الشديد الذي إذا دعي أجاب.
هب لي من لدنك زوجا صالحا... اجعل بيننا المودة والرحمة والسكن... فأنت على كل شيء قدير.
يا من إذا قلت للشيء كن فيكون..ربنا آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة.. وقنا عذاب النار
واللهم صل وسلم على سيدنا محمد
اطل صباح جديد على ابطالنا صباح يحمل الامل لحياة جديدة تداوي جروح الماضي لكن مايوجد في جعبة المستقبل الله وحده يعلمه
استيقضت رقية على اشعة الشمس التي تسللت من شرفتها شعرت انها اول شمس تشرق وانها بداية امل وحياة جديدة
~~~~~~~
اتجهت ام اسر نحو بيت رقية لطلب يدها
دق جرس الباب ففتحت ام عمر الباب فرقية نزلت الى درس تحفيظ وكل من ابنائها توجه اما الى عمله او دراسته
ام عمر: السلام عليكم
ام اسر: وعليكم السلام ورحمة الله
انا ام اسر ساكنة في الشارع الي قدام كنت عايزه حضرتك في موضوع كده
ام عمر: اتفضلي ادخلي نورتي ياام اسر
ام اسر: ربنا يخليكى
ام عمر اتجهت للمطبخ لاحضار ضيافة وبعد السؤال عن الاحوال والتعارف
ام اسر: احمـ بصراحة يا ام عمر جايالك في طلب ان شاءالله متخيبنيش
ام عمر: عينيا ليكى يا حبيبتي خير
ام اسر: ابني اسر هو مهندس ديكورات وشغله حلو الحمد لله هو شخص ملتزم وبيخاف ربنا عايز يتقدم لبنت حضرتك رقية
ام عمر بفرحة حاولت تخبيها: احمـ احنا نتشرف والله يا هانم بيكوا بس معلش هقول بقا لابوها ونشوف
ام اسر تمد لها ببطاقة: حقك طبعايا حبيبتي ودي كارت عليه ارقام اسر يا ريت لو في نصيب يتصل عليه الحاج عشان يحددوا الرؤية
ام عمر: ان شاءالله خير
==========
======
عادت رقية من درس التحفيظ فقابلتها والدتها بفرحة وابتسامة حنون استغربت رقية من هذا اللقاء فعادة والدتها تكشر في وجهها وتنهرها بسبب لبسها الفضفاض كما تلقي على مسامعها تلك الجملة البغيضة " مين هيبصلك وانتى باللبس ده ومبيانش منك حاجة"
رقية: شكلك رايقة النهار ده يا ماما
ام عمر: جايلك عريس
رقية بدهشة: ايه!!!
شعرت رقية بسعادة غريبة فهاهي بداية جني لثمرة دعائها سجدت شكرا لله ثم....
رقية بحذر: هو ملتزم؟
ام عمر بنفاذ صبر: اه يااختي اطمني وحتى لو لا هتوافقي غصب عنك
انهت رقية الحوار بصمتها المعتاد ودخلت غرفتها
=========
=======
بعد 5 ايام كان ابو عمر قد سال عن العريس وتاكد من التزامه واخلاقه وتحدث الى ابنته التي وافقت على الرؤية الشرعية لتقرر موافقتها من عدمها
اتصل ابو عمر باسر وحدد معه ميعاد الرؤية وفي الموعد المحدد جاء اسر وجلس في الصالون مع ابو عمر في انتظار العروس التي اسرته
~~~~
بينما بغرفة رقية كان الشجار قد احتد بين رقية ووالدتها فام عمر تريد لابنتها ارتداء فستان رقيق ووضع بعض لمسات الميك اب ورقية مصرة على لبس الاسدال وعدم وضع شيئا اطلاقا مما تطلق عليه بالمواد المقززة التي تزيف الحقائق انتهى الحوار ببعض الكلمات الجارحة المستفزة من ام عمر لابنتها التي قابلتها ببرود وصمتها المعتاد فالمهم عند رقية هو عدم التنازل عن مبادئها فهو اجنبي عنها ولا يحق له رؤية جمالها فقد تعلمت الدرس جيدا ولن تقع في الخطا مجددا باذن الله
~~~~~~~
~~~~
دلفت رقية للصالون فوجدت اخر شخص تتوقع وجوده آســـــــر
رقية بعفوية وضيق: آآآآآ انت؟.!!! بتعمل ايه هنا؟؟؟
تنحنح اسر في احراج
ابو عمر باحراج: في ايه يا رقية تعالي يا حبيبتي اعرفك على اسر العريس
تسمرت رقية في مكانها وهي تشعر بالغضب والضيق والحنق
BY عالم القصص والروايات 📚
Warning: Undefined variable $i in /var/www/group-telegram/post.php on line 260
Share with your friend now:
group-telegram.com/ahgeel/2460