group-telegram.com/ahgeel/2480
Last Update:
#قصص1وروايات1وحكايات
#رقـــــيـــــة
الحلقة الواحدة والاربعين
كانت رقية قد خارت قواها من الضغط النفسي والتعب الجسدي الذي تعرضت له كانت على وشك ان ترتمي بحضن زوجها فهو حماها وحبيبها وسندها وسكنها وسترها كانت تريد ان تشعر بالامان في حضنه كانت تريد ان تقول له حافظت على نفسي وما حدث قدر من الله كانت تود ان تبوح بالكثير الا انه فاجأها بعبارة الجمتها اخرستها شلت حركتها
اسر عندما راى منظر رقية وحالتها غلت الدماء في عروقه اغلق عينيه بالم
اسر بعصبية وتهور والم: انتى طــالــق !!!
صدم عمر وعلاء من ردة فعل اسر اما رقية فقد الجمتها المفاجأة وشلت حركتها
انطلق اسر بسيارته مسرعا قاد السيارة بسرعة جنونية وهو يتذكر الرؤيا التي راها
فبعد ان وجد فتاة وسار معها اذ بها تتعثر وتقع فتركها واكمل السير وحيدا وهاهو يترك رقية بمفردها من اول عثرة وقعت بها !!
°°°°°°°°°°°°°°°
°°°°°°°°°°
اما بالمكان الذي كانت به رقية فقد ثارت ثائرة عمر
عمر بعصبية بالغة: بقولك مين الكلب الي عمل كده؟
لكن رقية صامتة جامدة فقط تذرف الدموع في صمت
علاء: اهدى يا عمر خلينا نطمن عليها و آآآ
قاطعه عمر بعصبية: انت تخرس خالص
وامسك بذراعي اخته واخذها يهزها بشدة
عمر: انطقي بقولك مين
لكن رقية لم ترد فقط تعالت اصوات بكائها
جن جنون عمر لذلك واخذ يضربها
عمر: انطقي بقولك مين الكلب والله لاموتك انطقي بقولك انطقي
حاول علاء الدفاع عنها لكن عمر كان الاقوى الى ان سقطت رقية مغشيا عليها
علاء بخوف: انت موتها!
عمر بصدمه انحنى على اخته باكيا: رقية اصحي يا روكا انا اسف والله اسف اصحي ومش هزعلك
جرى علاء ناحية السيارة وجلب قارورة مياه وسكبها على وجه رقية لكن لا حياة فيها
عمر: افتح باب العربية بسرعة لازم ناخدها عالمستشفى
===========
بعد فترة استعاد خالد وعيه وتذكر ماحدث فلعن حظه العاثر فقد فلتت منه هذه المرة ايضا اي فتاة هذه كيف لم يستطع الظفر بها حتى الان!!
==========
ام عمر بالمستشفى استعادت وعيها و...
ام عمر: رقية بنتي هاتولي بنتي انا همووووت بنتي عايزه بنتي
سمر ببكاء: اهدي يا ماما اهدي عشان خاطري
وصل الاخوة برقية الى المستشفى حملها عمر بين ذراعيه وهو يصرخ بهلع
عمر بصراخ: دكتور بسرعة !!
===========
اما اسر فاخذ يبكي ويضرب براسه على المقود وهو يصرخ
اسر: غبي غبي وندل يا اسر غبي !!
انا ازاي عملت كده ازاي تخليت عنها بس دي..... اااااااه غبي يا اسر وندل!!
=====
بالمستشفى خرج الطبيب من غرفة المعاينة باسى
جرى نحوه اهل رقية بمن فيهم والدتها وهم يهتفون "طمنا يا دكتور"
الدكتور: للاسف انهيار عصبي حاد المريضة دخلت في غيبوبة
عمر بقلق وتانيب ضمير: طب هتصحى امتى
الدكتور باسف: الله اعلم ياابني بس المريضة رافضة الحياة شكلها اتعرضت لصدمة كبيرة اوي
ربنا معاكوا
عن اذنكوا
========
ظلت رقية على حالها عدة ايام وسمح لاهلها بالزيارة لاوقات قصيرة فحالتها النفسية صعبة للغاية
ام عمر: رقية بنتي سامحيني يا بنتي انا السبب في كل الي حصلك سامحيني بس وارجعيلي واوعدك مش هزعلك ثاني
لا رد من رقية غير بعض الدموع التي لاحظتها والدتها فمسحتها بحنان
~~~~~~
~~~~
بعد مرور شهر ونصف
ام اسر: لحد امتى هتفضل حابس نفسك
اسر: انا تعبان اوي يا امي انا بحبها بس مقدرتش اوقف جنبها انا جبان
لما شفتها في الحالة دي معرفش حصلي ايه انا ندل اوي وغبي
االاء من ورائه بغيظ وبكاء: فعلا انت كده حرام عليك كسرت بقلبها والله حرام لحد دلوقتى في غيبوبة ورافضة الحياة صدمتها فيك كانت كبيرة اوي اوي يا اسر دنا مش قادرة اروح اشوفها اخاف افكرها بيك وتنتكس زيادة
ام اسر: خلاص يا الاء سيبي اخوكى
وانت يا اسر ردها لو عايزها هي مالهاش ذنب في الي حصل ياابني
اسر: مش هترضى مش هتوافق ترجعلي فقدت ثقتها فيا وخسرتها خسرت رقية للابد خسرت الجوهرة دي يا ماما خسرتها
ام اسر: لا حول ولا قوة الا بالله
========
بدات رقية تستعيد وعيها تدريجيا استعادت صحتها وخرجت من المستشفى لكنها اصبحت لا حياة فيها لقد انطفات شمعة البيت
لقد كانت صدمتها كبيرة جدا في اسر
لا تعلم ان كان هذا كفارة لذنوبها في الماضي ام ابتلاء ليمتحن الله صدق توبتها وايمانها ورضائها بقضائه
حاولت رقية جاهدة ان ترضى بقضاء الله وان تصبر على ماابتلاها كانت تشعر بوجع في قلبها لكن ما هون عليها هو تغير معاملة والدتها لها لا تعلم ا سبب ذلك حالة رقية الصحية ام ان والدتها فعلا تغيرت
#قصص1وروايات1وحكايات
حاولت رقية الخروج من حالتها لاجل عائلتها وافرغت حزنها في الكتابة
امسكت قلمها وخطت
#ضاقت ولما استحكمت حلقاتها فرجت وكنت اظنها لا تفرج
لو في شخص اذاني او غدر بيا المفروض مش هزعل منه ولا اتوجع لالالالا المفروض ازعل عليه ويصعب عليا اه وربنا
اصل الاذى الي حصلي ده ربنا كاتب ليا ابتلاء والله اذا احب عبدا ابتلاه
الشخص الي اذاني ده ربنا جعله مجرد سبب لابتلائى
فتصوري يا رقية حجم مصيبته ربنا جعله
BY عالم القصص والروايات 📚
Warning: Undefined variable $i in /var/www/group-telegram/post.php on line 260
Share with your friend now:
group-telegram.com/ahgeel/2480